Panakajaya Hidayatullah
“Musik Adaptasi Dangdut Madura”
Resital – Vol 16, No. 1 (April 2015)
Abstrak
Musik adaptasi dangdut Madura adalah bentuk penciptaan musik yang prosesnya dilakukan dengan mengadaptasi lagu asing (asal) menjadi lagu dangdut Madura (sasaran). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses adaptasi musik dangdut Madura dari lagu asal ke lagu sasaran melalui analisis musikologis. Analisis musikologis meliputi lirik, melodi vokal, dan hubungan antara lirik dan melodi vokal. Lirik dan melodi vokal dipilih sebagai objek studi karena keduanya merupakan unsur yang paling menonjol dalam musik adaptasi dangdut Madura. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam proses adaptasi lagu asal ke lagu sasaran terdapat pola-pola atau kecenderungan yang sering terjadi yaitu: 1) lirik lagu sasaran selalu menyesuaikan dengan lirik lagu asal, penyesuaian tersebut melalui penyesuaian pola liris, pola tiruan bunyi (onomatope), pola penyesuaian bunyi dan saduran. 2) Melodi vokal lagu asal selalu berorientasi untuk tetap dipertahankan, tetapi mengalami perubahan yaitu penyesuaian ritme melodi vokal dan perubahan nada melodi vokal. 3) Terdapat hubungan lirik dan melodi vokal yang saling mempengaruhi dalam musik adaptasi dangdut Madura.
Kata kunci: adaptasi, dangdut, Madura
Abstract
The Musical Adaptation of Maduranese Dangdut. The musical adaptation of Maduranese dangdut is a form of musical creation process done by adapting a foreign song (origin) into a Maduranese dangdut song (target). The purpose of this study was to determine the adaptation process of Maduranese dangdut music from the origin song to the target one through musicological analysis. The musicological analysis includes the analysis of the lyrics, the vocal melodies, and the relationship between the lyrics and vocal melodies. The lyrics and vocal melodies were chosen as the objects of study because both of which were the most prominent elements in the musical adaptation of Maduranese dangdut. The results showed that in the process of adaptation tracked from the target to the original songs there are several patterns or tendencies that often occur. The patterns are the followings: 1) e lyrics targets always adjust to the lyrics of origin, these adjustments include the adjustment of lyrical pattern, the pattern of sound imitation (onomatopoeic), the pattern of sound adjustment and adaptation. 2) The melody of the original vocal songs are always designed to be retained, yet the changes are in the adjustment of the vocal melody rhythm and the tonal changes of the vocal melody. 3) There is a relationship between the lyrics and vocal melody which interplay in the musical adaptation of Maduranese dangdut.
Keywords: adaptation, dangdut, Maduranes
Link
http://journal.isi.ac.id/index.php/resital/article/view/1270